23 oktober 2014

Din Mac lyder som Beatles i himmelen

Start lige din Mac igen. Er det djævelen der svinger taktstokken, når din Mac starter op? (Den lyd, du ved, som Wall-E begynder sin dag med efter en god nats søvn). Næh - og det har det aldrig været. Selvom lyddesigneren af den berømte akkord, vi kender så godt i dag, hævder det modsatte.

Jim Reekes fortæller i et interview i Wired, hvordan han opfandt Mac'ens boot-up-lyd. En skøn C-dur spillet med så mange fingre på klaviaturet som muligt. Han sneg sig angiveligt ind på Apple's kontorer midt om natten for at indsætte sin nye lyd i computerens kode.

Det skete i 1991 da den nye model Apple Quadra 700 skulle på gaden. Fordi - som Reekes fortæller - at den oprindelige start-op lyd var et skræmmende misfoster af en djævelsk lyd. Nemlig en lyd bygget op af det musikalske interval kaldet tritonus (en formindsket kvintet - som mellem tonen c og f#. I middelalderlig musikteori betragtet som 'djævelens interval').

Det er en spændende historie - men desværre forkert. Jeg har lyttet machistorien igennem og kommer her med den sandfærdige beretning om udviklingen af et af den moderne kommunikations lydikoner.

Den oprindelig lyd på MacIntosh-computere:
Oprindelig maclyd.

En kedelig sinustone. Et højt, tyndt, fesent Bb. Men computeren kunne heller ikke rigtig noget dengang.

Så kom MacII. 
Den med farver og det hele. Med en lyd, som Reekes fejlagtigt mener er et djævelsk tritonusinterval.
Mac II-lyd.

Det er bare en fin kvint. Tonerne F - C. Med et boost på et underliggende C hen mod slutningen. Jeg kan ikke høre noget djævelskab her. Men jeg hører en tom klang. Der er ikke mange farver i lyden, den er teknisk, glat og kønsløs.

Så man forstår jo godt Reekes ville skabe en skønnere forventning til en opstartende computer med en bredere og mere omfavnende harmoni.

Reekes bidrag til verdenshistorien er denne fine C-dur:
Opstart af Quadra 700.

Og det fortæller Reekes gerne meget, meget mere om.

Men her ender historien ikke. 
Mac'ens opstartslyd har ændret sig flere gange siden.
En lettere funky til PowerMac. (E-mol 11 spillet på guitar.)

En transponering af Reekes smukke og harmoniske glædesforventning til dagens kontorarbejde til G:
PowerMac PCI. 


Og endelig den vi hører i dag:
Moderne Mac start-op lyd.

Akkorden er transponeret til F#-dur (i en stemning lidt under de normale 440 Hz). Og den er Registreret Varemærke.

En flot, bred akkord som virkelig stemmer sindet til en harmonisk og kreativ dag med alt hvad computeren måtte bringe af excel-, word-, photoshop- og emailudfordringer. Eller også prøver den bløde lyd blot at dæmpe raseriet ved genstarter af en genstridig teknologi, som ikke lige har fået java-indstalleringer og Adobe programpakker helt rigtigt fordøjet.

Hvad er der med Fis-dur? 
Det var Olivier Messiaens yndlingstoneart - og faktisk også min. Den lyser i en meget frisk grøn. Det er sådan noget vi synæstetikere går op i. Det er sfærernes klang. Mac'en indvarsler evighedernes saligheder hver gang den lille powerknap trykkes i bund. Det kan man så fryde sig over resten af dagen bundet foran skærmen.

Bonusinfo: 
Det hedder sig, at inspirationen til Mac'ens startop-lyd i virkeligheden kom fra Beatles. Egentlig et meget godt bud, når man kender Steve Jobs begejstring for rockhistorien i almindelighed og Beatles i særdeleshed.
Hør selv slutningen af A Day in the Life her.

Ingen kommentarer: