Man skal ikke mange klik ned i menuen på Eurovision Song
Contest’s hjemmeside, før en af popfestens traditionelt største fanskarer –
bøsserne – bringes på sporet af ’Gay Copenhagen’.
Melodikonkurrencen lanceres i det hele taget af DR i en
inkluderende tone med sloganet ’Join Us’.
DR har for længst lagt strategien for det største
internationale event i Danmark i mange år. En strategi, der fint matcher Wonderful
Copenhagens branding af København som en open minded og tolerant by med plads
til alle.
Finaleshowet på tv, hvor 170 millioner mennesker kigger med,
er selvfølgelig Visit Denmarks perfekte chance for at markedsføre Danmark. Man hører dem gnide sig i hænderne.
Men DR er dygtige. Mon ikke de allerede ved, hvordan de
styrer tv-showet udenom disse tre truende fælder:
1. Utilsløret reklame
for Danmark
Det er jo sandt, at internationale begivenheder i Danmark
giver presseomtale i udlandet. Man behøver slet ikke digte en historie selv.
Men vend den lige om. Hvor fedt er det at se grand prix fra
Finland med indlagte reklamespots om – Finland. Nej vel?
DR skal med andre ord styre udenom:
• Den Lille Havfrue og andre referencer til H. C. Andersen
• Dronningen, Lego og vindmøller
2. Lyrisk lovprisning
af hvor meega cool Danmark er.
Det er ikke cool, at fortælle man er cool. Det bliver
lynhurtigt gennemskuet, og kræver jo som minimum at man faktisk er cool.
Ifølge danske aviser går alle englændere ganske vist i Sarah
Lund-sweatere, alle indflydelsesrige amerikanske magasiner kårer jævnligt
København til verdens mest trendy storby, og danske film er på alles læber på
snart sagt alle kontinenter.
Ifølge danske aviser.
Sagen er naturligvis, at selv velorienterede borgere i de
andre europæiske lande har svært ved at huske, om Lars von Trier er tysk eller
svensk. Mads Mikkelsen har de aldrig hørt om.
DR skal med andre ord styre udenom:
• Mads Mikkelsen
• Ottetallet eller andet kunst, kultur og arkitektur, som vi
tror er verdenskendt
3. Ironisk
metafortælling om hvor lille og ubetydeligt et land Danmark er
Vi brander os ved at pakke budskabet ind i en ironisk
metafortælling med Den Lille Havfrue skjult i en kasse midt på scenen, samt laver
pauseinterviews med Anders Lund Madsen, Adrian Lloyd Hughes og Klaus Rifbjerg.
Nej. Lad vær med det.
Ironi er en alt for svær størrelse at håndtere på tværs af
så mange landegrænser. Man risikerer, en særlig dansk ironi falder ligeså meget
til jorden, som Doktor Død og Tandfeen gjorde ved sidste Grand Prix.
DR skal med andre ord styre udenom:
• Sjove billeder af dronningen, der spiser pølser
• Peter Aalbæk Jensen
Den bedste brandingværdi af megaeventet får man ved at gå
målrettet efter det bedste show. Lad folk med forstand på tv og musik styre, og
parker markedsføringsfolkene fra Visit Denmark langt væk, mens man planlægger
de små underholdende film og de store show-indslag.
Det gode journalistiske kneb gælder her endnu mere end
nogensinde før: Show it, don’t tell it.
DR skal levere et cool grand prix med fokus på musikalsk underholdning.
Der skal tryk på følelser, farver og fede harmonier. Vis at Danmark er et land,
hvor selv den allermest kulørte underholdning tages alvorligt. Vis at musikalsk
underholdning kan samle mennesker om værdifulde følelser.
Så må man lokke tilrejsende journalister til at skrive om bycykler, vindmøller og andre gode historier fra Dejlige Danmark på andre måder. Please, DR, undgå at kvæle Melodi Grand Prix i selvfede danmarksreklamer.
Ingen kommentarer:
Send en kommentar