02 januar 2014

Familien, provinsen og værdierne

Sidst jeg skrev på bloggen her, var det med en opfordring til DR om at lave en serie, der foregår i provinsen. Og det fik vi så.

Arvingerne skal nok blive et hit, selvom Jyllandsposten kalder serien lidt 'overklassefjern.' Det er lidt tidligt at komme med den dom - DR's nye generation af fiktionsskabere kan sagtens nå at lade kommende afsnit skildre både håndbold- og avantgardefamilier.

Så her sidder man altså og begynder at rose tv-serier, der går tæt på traditioner, familieværdier og provinsiel kultur? Dét havde jeg nok ikke troet om mig selv, da jeg var yngre. Men sådan er det åbenbart: Langsomt sniger konservatismen sig ind på en.

Det hjælper ikke spor, at jeg var vild med Lars von Triers Nymphomaniac. Min 18-årige søn, som har forstand på den slags, siger, at vores hjemlige depressionskonges nyeste opus var konform og mainstream.

Vil 2014 mon bringe noget, jeg kan være lidt oprørsk over for? Det vil jeg da egentlig håbe. Det ville fremme lysten til at blogge.

Ingen kommentarer: