10 februar 2011

Sangprojekt mig her...

Sangens år, Den folkelige sangs pris, spil-dansk-dagen, projekt 'Find din stemme'. Omtalt i Kristeligt Dagblad her. Hele tiden nye projekter der skal sætte fokus på dansk sang, redde dansk sang, forny dansk sang, skabe større glæde ved dansk sang etc.

Fine projekter. Projekter jeg blandt andet selv nyder godt af, når jeg hyres til at lave en sangtime et eller andet sted. Men hvorfor altid denne projekttænkning?

Jeg under virkelig Mads Bille og co. i Herning at få succes med deres mange fremragende projekter, men gad vide hvad man sidder og tænker på læreruddannelserne? Og hvad tænker musikskolerne i andre landsdele?

Mads Bille ville sikkert gerne stå i spidsen for hele landets musikpædagogiske udvikling med sin Jyske Sangskole. Men er det nu virkelig måden at gøre det på? Mads Billes klassiske kvaliteter med sit drengekor i Herning Kirke ufortalte.

Musikfaget burde først og fremmest styrkes i de etablerede institutioner, hvis der for alvor skal rykkes ved kvaliteten af 'den danske sang.' Og vel at mærke gennem permanente bevillinger. Der er brug for en vedvarende stabilitet i det landsdækkende uddannelsessystem - ikke mindst når det handler om at vedligeholde den musikalske fødekæde folkeskole - musikskole - ungdomsuddannelser - MGK - konservatorium - musiker.

Fyrtårne er godt. Det ser jo også fint ud, når Per Stig Møller kan tage til Herning og underskrive en ny kulturaftale.

Jeg ved bare
• hvor dyrt det er at få mit barn på musikskole
• hvor nedslidte musiklokalerne er på mange uddannelsessteder
• hvor lidt folkeskolelærere undervises i musik
• hvor lidt musikundervisning folkeskolen byder på

Held og lykke med de fine projekter. Lad os håbe de lykkes - og bagefter smitter af på dagligdagen over hele landet.

Ingen kommentarer: